- RECURSOS MATERIALS I ORGANITZACIÓ ESPACIAL
- Pel muntar el racó de lectura: matalassos i/o estores, estanteria.
- Per la xerrada-col·loqui: Cadires pels pares, taula pels conferenciants, projector i pantalla de projecció.
- Per al taller de lectura: equips informàtics i tecnològics.
- Altres: càmera fotogràfica , reproductor cds.
Espais
i instal·lacions : Les
activitats es duran a terme en la mateixa llar d'infants menys
l'activitat en que es visitarà la biblioteca que es durà a terme
fora del centre educatiu. La
nostra llar d'infants compta amb els següents espais: entrada i
pàrquing de cotxets, sala de direcció i professorat, lavabos i
vestíbuls pels educadors, aula polivalent ( sala per xerrades,
psicomotricitat, menjador....), 1 aula de lactants, 2 aules de P1 i
dues aules de P2, patí.
Equip bàsic i mitjans tècnics :Per a la realització de les diverses activitats necessitarem:
Material
fungible :Aquest
material és el que necessitarem tant per la preparació com pel
desenvolupament de les activitats programades.En
aquest apartat cal diferenciar el material reciclat o que podem
aconseguir amb la col·laboració
de les famílies, els educadors, material que podem aprofitar del
centre, que ens poden cedir des de la biblioteca i/o altres
institucions ... i el material que haurem de comprar.
- ActivitatMaterials necessarisAct.1: Construïm el racó de lectura14 contes, coixins, material per decorar ( paper envelar, gomets, pintures, colors...).Act 2: El conte viatgerEls 15 contes del racó de lectura , la mascota de la classe (un pingüí de peluix en el cas de la classe dels pingüins i un dofí per la classe dels dofins)Act 3: Visita a la bibliotecaNo necessitem materials fungibles.Act. 4: Xerrada paresFulls informatiusAct. 5: L'hora del conteEls contes del racó de lecturaAct. 6: Bits enciclopèdicsDibuixos, fotografies o il·lustracions.Act. 7: Trencaclosques retallableEncaixos, peces de fusta, fitxes retallables.Act.8: Tallers lectura pares-fillsEls contes i llibres del racó de lectura i altres llibres que podem obtenir prestats de la biblioteca.Act. 9: Lectura a l'aire lliureUn carret per transportar els contes, els contes del racó de lectura , estora per a seure.Act. 10: El meu llibreContes i llibres portats de casa per els infants.
- Organització espacial:Els criteris que tindrem en compte a l'hora de dur a terme la nostra programació són els següents:
- Crear un ambient ric d'estímuls, càlid i acollidor , on els infants es sentin segurs.
- Oferir possibilitats de manipulació i joc , mètodes importantíssims per l'aprenentatge.
- Fomentar l'autonomia de manera que els infants tinguin accés als diferents materials. (contes, llibres, bits..)
- Tenir en compte la diversitat existent a l'aula i per tant distribuir l'espai i els materials de manera polivalent i variada per tal de poder atendre els diferents ritmes d'aprenentatge.
2. RECURSOS HUMANS I AGRUPAMENTS:
Educadors/es:
Els professionals a càrrec de la programació d'aquestes activitats
són les dues educadores tutores de les dues aules de P2 de la llar
d'infants Blau Mar, ubicada a Sant Pere de Ribes.
Distribució
general :
- Nombre d'infants : 17 infants per aula
- Nombre d'educadors/es per aula :
- 1 tutor/a aula ( mestre especialitat en educació infantil o tècnic superior en educació infantil)
- - 1 educadora auxiliar
Famílies:
Part
molt important en el nostre projecte són les famílies i és per
aquest motiu facilitarem
que puguin participar en les activitats sempre que sigui possible i
ho desitgin. A més a més de motivar la col·laboració de les
famílies en el nostre projecte s'han programat un seguit
d'activitats que necessiten de la participació dels pares i mares
per a tirar endavant. Així en el taller de lectura i en la
xerrada-col·loqui la seva presència és imprescindible per assolir
els objectius programats; però també en activitats com el meu
llibre i el conte viatger l'èxit de l'activitat depèn de la seva
col·laboració.
Ràtio
: Tot i que la ràtio
màxima per aula a P2 es de 20 infants. Les nostres aules de P2
compten amb 17 infants per aula.
Agrupaments:
Donar resposta a la diversitat significa entre d'altres trencar amb
els esquemes tradicionals on tots els nens i nenes fan el mateix, en
el mateix moment, de la mateixa manera i amb els mateixos materials.
En aquest sentit en el disseny de les diferents programacions tal i
com tenim en compte les característiques dels diferents infants,
també cal considerar les diferents modalitats d'agrupament (
individual, petit grup o individual).
Tot
i que en la nostra programació la majoria d'activitats es preveuen
en gran grup també hi trobem una activitat en grup reduït (
trencaclosques retallables) i una activitat individual ( el conte
viatger).
3. ORGANITZACIÓ TEMPORAL
L'organització del temps en l'etapa d'Educació infantil inclou tres facetes complementàries que són:
3. ORGANITZACIÓ TEMPORAL
L'organització del temps en l'etapa d'Educació infantil inclou tres facetes complementàries que són:
- L'organització del temps dels educadors i professorat : Coordinació de l'equip docent, activitats de perfeccionament, tutories...
- El temps destinat a l'atenció a les famílies per tal d'intercanviar informació ja sigui a nivell col·lectiu o en entrevistes personals.
- L'organització del temps d'atenció als infants: distribució de les unitats programades al llarg del curs escolar, programació d'activitats extraordinàries i sortides, distribució de la jornada escolar.En general però per la organització general del temps a l'aula es necessari respectar els ritmes biològics (d'alimentació, son...) , així com els diferents ritmes maduratius de cada infant. A poc a poc els infantis aniran adquirint pautes temporals d'origen social marcades pels seus adults de referència tant a casa com al centre educatiu.
L'organització
del temps a l'aula d'infantil és porta a terme a partir de les
rutines. Les rutines són
l'hàbit de fer alguna cosa de manera sistemàtica i continua al
llarg de la jornada escolar i durant tots els dies. Gràcies a les
rutines els infants construeixen les primeres nocions temporals;
també serveixen per a facilitar la creació d'ambients acollidors,
segurs i estables.
Per
a una òptima organització temporal tindrem en compte a l'hora de
dur a terme la nostra programació els següents criteris:
- Partir de l'edat i el desenvolupament cognitiu dels infants.
- Contemplar els diferents ritmes individuals, les diferents necessitats i interessos del grup, organitzant el temps de forma flexible.
- Adequar la distribució temporal a la distribució espacial-
- Respectar la globalitat del nen o nena.
- Disposar de ritmes i rutines adequades.