RECURSOS

  1. RECURSOS MATERIALS I ORGANITZACIÓ ESPACIAL
    Espais i instal·lacions : Les activitats es duran a terme en la mateixa llar d'infants menys l'activitat en que es visitarà la biblioteca que es durà a terme fora del centre educatiu. La nostra llar d'infants compta amb els següents espais: entrada i pàrquing de cotxets, sala de direcció i professorat, lavabos i vestíbuls pels educadors, aula polivalent ( sala per xerrades, psicomotricitat, menjador....), 1 aula de lactants, 2 aules de P1 i dues aules de P2, patí.

    Equip bàsic i mitjans tècnics :Per a la realització de les diverses activitats necessitarem:
    • Pel muntar el racó de lectura: matalassos i/o estores, estanteria.
    • Per la xerrada-col·loqui: Cadires pels pares, taula pels conferenciants, projector i pantalla de projecció.
    • Per al taller de lectura: equips informàtics i tecnològics.
    • Altres: càmera fotogràfica , reproductor cds.

    Material fungible :Aquest material és el que necessitarem tant per la preparació com pel desenvolupament de les activitats programades.En aquest apartat cal diferenciar el material reciclat o que podem aconseguir amb la  col·laboració de les famílies, els educadors, material que podem aprofitar del centre, que ens poden cedir des de la biblioteca i/o altres institucions ... i el material que haurem de comprar.

Activitat
Materials necessaris
Act.1: Construïm el racó de lectura
14 contes, coixins, material per decorar ( paper envelar, gomets, pintures, colors...).
Act 2: El conte viatger
Els 15 contes del racó de lectura , la mascota de la classe (un pingüí de peluix en el cas de la classe dels pingüins i un dofí per la classe dels dofins)
Act 3: Visita a la biblioteca
No necessitem materials fungibles.
Act. 4: Xerrada pares
Fulls informatius
Act. 5: L'hora del conte
Els contes del racó de lectura
Act. 6: Bits enciclopèdics
Dibuixos, fotografies o il·lustracions.
Act. 7: Trencaclosques retallable
Encaixos, peces de fusta, fitxes retallables.
Act.8: Tallers lectura pares-fills
Els contes i llibres del racó de lectura i altres llibres que podem obtenir prestats de la biblioteca.
Act. 9: Lectura a l'aire lliure
Un carret per transportar els contes, els contes del racó de lectura , estora per a seure.
Act. 10: El meu llibre
Contes i llibres portats de casa per els infants.
  • Organització espacial:
    Els criteris que tindrem en compte a l'hora de dur a terme la nostra programació són els següents:
    • Crear un ambient ric d'estímuls, càlid i acollidor , on els infants es sentin segurs.
    • Oferir possibilitats de manipulació i joc , mètodes importantíssims per l'aprenentatge.
    • Fomentar l'autonomia de manera que els infants tinguin accés als diferents materials. (contes, llibres, bits..)
    • Tenir en compte la diversitat existent a l'aula i per tant distribuir l'espai i els materials de manera polivalent i variada per tal de poder atendre els diferents ritmes d'aprenentatge.
      2. RECURSOS HUMANS I AGRUPAMENTS:

Educadors/es: Els professionals a càrrec de la programació d'aquestes activitats són les dues educadores tutores de les dues aules de P2 de la llar d'infants Blau Mar, ubicada a Sant Pere de Ribes.

Distribució general :
    • Nombre d'infants : 17 infants per aula
    • Nombre d'educadors/es per aula :
      •  1 tutor/a aula ( mestre especialitat en educació infantil o tècnic superior en educació infantil)
      • - 1 educadora auxiliar

Famílies: Part molt important en el nostre projecte són les famílies i és per aquest motiu facilitarem que puguin participar en les activitats sempre que sigui possible i ho desitgin. A més a més de motivar la col·laboració de les famílies en el nostre projecte s'han programat un seguit d'activitats que necessiten de la participació dels pares i mares per a tirar endavant. Així en el taller de lectura i en la xerrada-col·loqui la seva presència és imprescindible per assolir els objectius programats; però també en activitats com el meu llibre i el conte viatger l'èxit de l'activitat depèn de la seva col·laboració.

Ràtio : Tot i que la ràtio màxima per aula a P2 es de 20 infants. Les nostres aules de P2 compten amb 17 infants per aula.

Agrupaments: Donar resposta a la diversitat significa entre d'altres trencar amb els esquemes tradicionals on tots els nens i nenes fan el mateix, en el mateix moment, de la mateixa manera i amb els mateixos materials. En aquest sentit en el disseny de les diferents programacions tal i com tenim en compte les característiques dels diferents infants, també cal considerar les diferents modalitats d'agrupament ( individual, petit grup o individual).
Tot i que en la nostra programació la majoria d'activitats es preveuen en gran grup també hi trobem una activitat en grup reduït ( trencaclosques retallables) i una activitat individual ( el conte viatger).

3. ORGANITZACIÓ TEMPORAL
L'organització del temps en l'etapa d'Educació infantil inclou tres facetes complementàries que són:
    • L'organització del temps dels educadors i professorat : Coordinació de l'equip docent, activitats de perfeccionament, tutories...
    • El temps destinat a l'atenció a les famílies per tal d'intercanviar informació ja sigui a nivell col·lectiu o en entrevistes personals.
    • L'organització del temps d'atenció als infants: distribució de les unitats programades al llarg del curs escolar, programació d'activitats extraordinàries i sortides, distribució de la jornada escolar.En general però per la organització general del temps a l'aula es necessari respectar els ritmes biològics (d'alimentació, son...) , així com els diferents ritmes maduratius de cada infant. A poc a poc els infantis aniran adquirint pautes temporals d'origen social marcades pels seus adults de referència tant a casa com al centre educatiu.
L'organització del temps a l'aula d'infantil és porta a terme a partir de les rutines. Les rutines són l'hàbit de fer alguna cosa de manera sistemàtica i continua al llarg de la jornada escolar i durant tots els dies. Gràcies a les rutines els infants construeixen les primeres nocions temporals; també serveixen per a facilitar la creació d'ambients acollidors, segurs i estables.

Per a una òptima organització temporal tindrem en compte a l'hora de dur a terme la nostra programació els següents criteris:
    • Partir de l'edat i el desenvolupament cognitiu dels infants.
    • Contemplar els diferents ritmes individuals, les diferents necessitats i interessos del grup, organitzant el temps de forma flexible.
    • Adequar la distribució temporal a la distribució espacial-
    • Respectar la globalitat del nen o nena.
    • Disposar de ritmes i rutines adequades.