DIVERSITAT

   


  S'entén per diversitat el conjunt de diferencies socials, econòmiques, culturals, personals i d'aprenentatge que identifica l'individu com a ésser únic. La diversitat en educació infantil, s'entén com aquella característica excepcional que mostra un infant que el diferència de la resta de companys. Aquesta característica que el diferencia, pot ser de tipus social, físic, cultural, etc... i requereix una educació específica o una programació de suport per tal d'aconseguir un desenvolupament adequat que permeti assolir els objectius proposats.
L'atenció a la diversitat representa un repte que requereix comptar amb procediments i estratègies didàctiques i organitzatives per evitar que les diferències es converteixin en desigualtats i desavantatges per als alumnes.
Per dur a terme l'adaptació de la programació o adaptació curricular treballaríem diferents punts que permeten oferir l'ajuda necessària als infants perquè aquest pugui incorporar-se al currículum ordinari . Algunes d'aquestes propostes poden ser:

- L'atenció individualitzada o en petit grup, per part del mestre tutor o altres professionals.
- El desdoblament del grup en diverses àrees.
- La diversificació del tipus d'activitats.
- Els grups flexibles en les àrees instrumentals (o en d'altres àrees)
- L'organització de tallers i racons de treball

Cal procurar oferir als infants els recursos necessaris per descobrir les seves dificultats, potenciar les seves possibilitats, contribuir en el desenvolupament de les seves capacitats i donar una resposta adequada que serveixi per pal·liar els diversos problemes que es puguin presentar durant el procés d'ensenyament-aprenentatge. Per això cal comptar amb procediments i estratègies didàctiques i organitzatives per evitar que les diferències es converteixin en desigualtats i desavantatges per als infants . Això ho podem aconseguir treballant diferents aspectes com: la incorporació de metodologies d'ensenyament i materials diversificats, la incursió en procediments d'avaluació d'acords a l'educació intercultural , la participació de la comunitat i les famílies en els assumptes de l'escola, entre altres.
Cal tenir en compte el potencial participatiu que podem detectar en l'alumnat i tenir en compte la diversitat de capacitats que podem trobar entre els nens i nenes. Fer servir els avenços tècnics (tipus pissarres digitals, projectors...) ens permetrà treballar diferents estratègies com ara:

- Planificar l'activitat que durem a terme.
- Saber els coneixements previs dels alumnes.
- Definir l'objectiu d'aprenentatge.
- Comprovar la comprensió que els infants tenen de la tasca.
- Proporcionar explicacions de maneres diverses ; orals, amb diapositives digitals, imatges físiques..
- Proporcionar la motivació pertinent a cada infant.
- Traspassar el protagonisme als infants en el proces d'aprenentatge.
- Crear diferents tipus d'activitats i d'avaluació.
- Posar a l'abast diferent tipus de material
- Fer servir diferents alternatives metodològiques i didàctiques.

Si és necessari, podem demanar la col·laboració de professionals qualificats que puguin ajudar-nos a dissenyar les activitats, les programacions, les metodologies i els materials necessaris perquè l'infant assoleixi els objectius de manera positiva.