S'entén
per diversitat el conjunt de diferencies socials, econòmiques,
culturals, personals i d'aprenentatge que identifica l'individu com a
ésser únic. La diversitat en educació infantil, s'entén com
aquella característica excepcional que mostra un infant que el
diferència de la resta de companys. Aquesta característica que el
diferencia, pot ser de tipus social, físic, cultural, etc... i
requereix una educació específica o una programació de suport per
tal d'aconseguir un desenvolupament adequat que permeti assolir els
objectius proposats.
L'atenció
a la diversitat representa un repte que requereix comptar amb
procediments i estratègies didàctiques i organitzatives per evitar
que les diferències es converteixin en desigualtats i desavantatges
per als alumnes.
Per
dur a terme l'adaptació de la programació o adaptació curricular
treballaríem diferents punts que permeten oferir l'ajuda necessària
als infants perquè aquest pugui incorporar-se al currículum
ordinari . Algunes d'aquestes propostes poden ser:
-
L'atenció individualitzada o en petit grup, per part del mestre
tutor o altres professionals.
-
El desdoblament del grup en diverses àrees.
-
La diversificació del tipus d'activitats.
-
Els grups flexibles en les àrees instrumentals (o en d'altres àrees)
-
L'organització de tallers i racons de treball
Cal
procurar oferir als infants els recursos necessaris per descobrir les
seves dificultats, potenciar les seves possibilitats, contribuir en
el desenvolupament de les seves capacitats i donar una resposta
adequada que serveixi per pal·liar els diversos problemes que es
puguin presentar durant el procés d'ensenyament-aprenentatge. Per
això cal comptar amb procediments i estratègies didàctiques i
organitzatives per evitar que les diferències es converteixin en
desigualtats i desavantatges per als infants . Això ho podem
aconseguir treballant diferents aspectes com: la incorporació de
metodologies d'ensenyament i materials diversificats, la incursió en
procediments d'avaluació d'acords a l'educació intercultural , la
participació de la comunitat i les famílies en els assumptes de
l'escola, entre altres.
Cal
tenir en compte el potencial participatiu que podem detectar en
l'alumnat i tenir en compte la diversitat de capacitats que podem
trobar entre els nens i nenes. Fer servir els avenços tècnics
(tipus pissarres digitals, projectors...) ens permetrà treballar
diferents estratègies com ara:
-
Planificar l'activitat que durem a terme.
-
Saber els coneixements previs dels alumnes.
-
Definir l'objectiu d'aprenentatge.
-
Comprovar la comprensió que els infants tenen de la tasca.
-
Proporcionar explicacions de maneres diverses ; orals, amb
diapositives digitals, imatges físiques..
-
Proporcionar la motivació pertinent a cada infant.
-
Traspassar el protagonisme als infants en el proces d'aprenentatge.
-
Crear diferents tipus d'activitats i d'avaluació.
-
Posar a l'abast diferent tipus de material
-
Fer servir diferents alternatives metodològiques i didàctiques.
Si
és necessari, podem demanar la col·laboració de professionals
qualificats que puguin ajudar-nos a dissenyar les activitats, les
programacions, les metodologies i els materials necessaris perquè
l'infant assoleixi els objectius de manera positiva.