EDUCADORS I FAMÍLIES



  • IMPLICACIÓ DE L'EQUIP D'EDUCADORS
L'educador/a infantil ha de ser un punt de referència per als infants, ha de estar atent a les seves necessitats i els ha d'estimular en els seus aprenentatges.
Per als menuts, l'educador és un mirall en el procés de coneixement de si mateixos i d'integració a la societat en que pertanyen.

Les tasques més significatives que han de dur a terme els educadors/es infantils són les següents:

    • Planificar i avaluar: Elaborar la programació, planificar conjuntament tots els documents necessaris, seleccionar objectius i continguts...El treball en equip en aquesta tasca és indispensable.
    • Organitzar: Les activitats, les disposicions dels espais i dels materials, l'organització temporal a partir del ritme individual i el ritme col·lectiu...
    • Dur a terme les activitats: Per això és important l'establiment de vincles amb els infants i garantir un clima de seguretat i d'afecció, on els infants se sentin estimats i valorats.
    • Relació amb altres professionals: L'educador/a ha de treballar estretament amb totes les persones que intervenen a l'escola, aquestes interaccions s'han d'establir en termes de cooperació i col·laboració.
    • Relació amb els pares: Cal que l'educador/a faci partícips les famílies del projecte educatiu de l'escola, dels objectius que es volen aconseguir, de l'evolució dels infants...
    • Formació permanent: L'educador ha de mantenir una actualització contínua dels seus coneixements. Cal que assisteixi a cursos i seminaris que l'ajudin a reflexionar sobre la pròpia pràctica educativa. L'autoavaluació de la pròpia pràctica docent ens pot ajudar a adquirir una consciència de la nostra pràctica.

Implicació i actuacions dels educadors en el projecte “Somni de Lletres”
Tots els infants neixen amb unes necessitats específiques. Dins d'aquestes trobem la necessitat d'estimulació cap a la paraula, tant oral com escrita.
És per això que en el nostre projecte “ Somni de lletres”, els educadors/es de la llar d'infants trobem molt important l'hàbit de la lectura des de ben petits.

Donat a que en el curs anterior es va detectar que a molts infants els costava agafar un llibre, els educadors i educadores ens hem fixat uns objectius per aquest nou curs; implicar a la família en la promoció del gust per la lectura i potenciar que s'estableixi un vincle afectiu entre els adults i els petits al voltant de la lectura.
Per tal de poder treballar aquest tema, hem creat una proposta educativa de caràcter permanent que s'impartirà al llarg del curs escolar a través d'activitats per als infants i les seves famílies.

Entre les diverses activitats a realitzar, n'hi ha una en que els educadors/es haurem de donar tot el nostre esforç per tal d'exposar a les famílies la importància que té l'hàbit de la lectura des de nadons. En la xerrada-col·loqui amb els pares, intentarem introduir la lectura en la vida diària de tots. Doncs han d'aprendre com poden participar amb els infants en aquest hàbit, com el poden potenciar dins l'entorn familiar, quins espais són més adients i quines lectures són més recomanables.
Les actuacions principals dels educadors/es en la nostra programació “Somni de Lletres” aniran encaminades a:
    • Inspirar i motivar als infants el gust per la lectura
    • Crear un ambient acollidors
    • Conèixer les necessitats dels infants i el moment evolutiu en que es troben
    • Aconseguir un clima de confiança i seguretat
    • Planejar , dur a terme i avaluar les activitats programades entorn l'hàbit de lectura
    • Respectar els diferents ritmes de treball dels infants
    • Facilitar progressivament l'autonomia dels infants

  • IMPLICACIÓ DE LA FAMÍLIA
Dins del projecte Somni de lletres creiem que una part molt important és la implicació de les famílies de manera activa mitjançant la seva participació. És només d'aquesta manera que podrem assolir les propostes i objectius que hem plantejat inicialment.
La família és per a nosaltres l'aliat indispensable per fer arribar el nostre missatge amb eficàcia i transmetre uns saludables hàbits lectors.

El foment de la lectura només necessita dedicar-li amor, temps i molts llibres.
En les primeres edats, igual que quan la maduresa és superior a les habilitats, esdevé indispensable que se’ls hi llegeixi.
Quan un petit veu llegir, s’apropa a la lectura i sent el desig de dominar-la. La disponibilitat d’un adult es fonamental per que a la llarga, aprofiti els moments de lectura.

Podem detectar certes necessitats que gràcies al programa d'activitats que Somni de lletres, queden assolides:
    • Comunicar-se amb els seus fills i demostrar-los el seu amor. (fer-los veure el conte com a eina).
    • Informació practica sobre com compartir la lectura entre pares i fills.
    • Informació sobre títols, autors, tipus llibres,..
    • Estratègies per explicar contes als seus fills.
    • Espais d’intercanvi amb altres pares per compartir experiències i vivències.
    • Llegir el que llegeixen els nens, per conèixer-los millor i retrobar-se amb l’emoció de la infantesa.
    • Llegir com adults i gaudir fent-ho, per tal d’encomanar aquesta passió d’adults als infants, que, per la simple admiració envers els pares se sentiran atrets a llegir.
    • Conèixer el que senten, saber el que els agrada als ses fills,...