AVALUACIÓ


L'avaluació en l'educació infantil s'entén com la recollida d'informació per a l'anàlisi i revisió pedagògica del procés d'ensenyament-aprenentatge, per verificar la seva coherència i el seu grau d'eficàcia.. L'objectiu últim de l'avaluació és el de descriure el nivell de desenvolupament de l'infant, identificar els aprenentatges adquirits, així com determinar el grau d'assoliment dels objectius exposats anteriorment.

.CARACTERÍSTIQUES DEL MODEL ACTUAL D'AVALUACIÓ: L'avaluació serà global, contínua i formativa. El caràcter global de l'avaluació permet conèixer el desenvolupament de totes les dimensions de la personalitat i valorar el conjunt de capacitats recollides en els objectius generals i en cadascuna de les àrees. És contínua, ja que es considera un element inseparable del procés educatiu, i formativa, reguladora i orientadora del procés educatiu, perquè proporciona una informació constant que permet millorar tant els processos com els resultats de la intervenció educativa.
En aquesta etapa ha de servir per a detectar, analitzar i valorar els processos de desenvolupament de l'alumne, així com els seus aprenentatges, sempre en funció de les característiques individuals de cadascú. L'avaluació permet ajustar la pràctica educativa a les necessitats de cada alumne.


.MOMENTS DE L'AVALUACIÓ: Es proposa realitzar l'avaluació en tres moments diferents:
    1. Avaluació inicial: per mitjà de l'observació i d'una entrevista amb la família s'obté la informació per a planificar la intervenció educativa en cada un dels infants.En començar el curs, un nou trimestre o abans d'una nova unitat didàctica és important fer una aproximació diagnòstica per poder conèixer les característiques dels infants, les seves habilitats, coneixements, idees o dificultats davant de qualsevol nou aprenentatge.
    2. Avaluació contínua o formativa: Durant el procés d'aprenentatge es procedirà a revisar els aspectes que hi estan implicats per veure si l'infant avança o si hi ha res que impedeixi que assoleixi els continguts. Es tracta d'analitzar els resultats i de reconduir el procés si fos necessari.
    3. Avaluació final: Al final del procés caldrà recollir la informació que permeti valorar si les capacitats i objectius plantejats han estat assolits. L'anàlisi final ens permet comparar la concordança o no dels resultats obtinguts amb els objectius plantejats.


.L'OBSERVACIÓ: CARACTERÍSTIQUES, INSTRUMENTS I TÈCNIQUES: L' observació és l'instrument per excel·lència per a dur a terme l'avaluació en l'etapa d'educació infantil.
Als currículums d'educació infantil s'estableix que “l'observació directa i sistemàtica constituirà la tècnica principal del procés d'avaluació”.

  • Característiques de l'observació: l'observació ha de ser pràctica, fiable i objectiva. Ha de ser flexible i tenir unes finalitats clares i definides. Per últim cal que l'observació sigui continuada i global.
  • Instruments i tècniques de l'observació:
  1. Diari de classe: permetrà anotar el que va succeint. Permet un coneixement continu del dia a dia.
    Es un instrument d'utilització regular i serveix d'assaig per a l'observació.
    Avantatges: Dóna informació endreçada del desenvolupament possibilitant el coneixement del nen.
    Inconvenients: Poca sistematització,observacions repetides i temps que requereix d'
  2. Graelles d'observació: Permeten obtenir informació de manera sistematitzada sense interrompre el ritme de la classe. Resulten força completes. Exemple:
Nom infant:
Aula:
Curs:
Data:
Educador/a:
Relació amb els companys: es relaciona només amb els que coneix, no agredeix, es mostra tímid...
Relació amb l'educador/a: es mostra comunicatiu, es mostra afectuós, etc...
Relació amb l'arribada a l'escola: plora, no plora, es mostra content,...
Relació amb els materials de l'aula:...
Relació amb els espais de l'escola: ...

  1. Escales estimatives: És una llista de conductes observables que aporta informació sobre la consecució d'una determinada capacitat observable i indica en quin nivell ha estat assolida per l'infant. S'expressen en termes qualitatius (si, no, a vegades, sovint, poc, gens...). Partim d'una escala de fets a observar i els rangs que s'haurien de triar.
    Avantatges: Donen informació completa i fàcil d'interpretar.
    Inconvenients: Cal anar en compte i no utilitzar termes ambigus, suposa un judici de valor, per això cal intentar ser objectiu . Requereixen temps d'elaboració.
    Exemples d'escales d'estimació:
    Gràfica (i de freqüència)
    Numèrica (i de grau)
    Descriptiva
Nom infant: 
Aula: 
Curs:
Educador/a:
Conductes a observar(ítems)
MAI
POC
SOVINT
MOLTES VEGADES
SEMPRE
Té iniciativa





Fa servir la forquilla





Demana ajuda





Menja sol





...






  1. Altres tècniques:
  • Reculls audiovisuals: fotografies , vídeos, gravacions, etc.. que poden ajudar-nos alhora de fer una valoració més objectiva.És una eina de recolzament de la observació.
    Avantatges: Permet visualitzar diferents vegades i així poder observar amb més detall aquelles conductes que ens interessen . Un altre avantatge seria que necessita poc temps de preparació.
    Inconvenients: Poca sistematització, el seu arxiu i registre, edició del material obtingut, requereix temps per observar amb posterioritat...
  • Anotacions a la llibreta de l'educador/a: és una tècnica menys formal però que pot ser útil per recollir comportaments significatius i espontanis dels infants. Cal tenir en compte que aquest tipus d'observació no pot substituir l'observació pautada perquè pot ser poc objectiva, però que la complementa. Es realitza en temps real.
    Avantatges: No requereix moment específic d'observació,obté informació del nen/a en situacions naturals i no és necessari tenir llistat de conductes a observar.
    Inconvenients: No permet tenir informació molt continuada.
  • Llistat de control: informa de la presència o absència d'una conducta. És necessari planificar l'observació i seleccionar allò que volem. Pot ser individual i grupal
    Avantatges: Fàcil d'utilitzar i de ràpida interpretació.
    Inconvenients: Facilita poca informació sobre el quan i la freqüència del fet observat i també cal tenir en compte que demana més temps d'interpretació.