- Els objectius específics que hem programat en el projecte "Somni de Lletres", venen donats pels objectius generals i queden distribuïts a partir de les diferents àrees d'experiència que treballen.
ÀREES DEL CURRÍCULUM
|
OBJECTIUS GENERALS
|
OBJECTIUS ESPECÍFICS
|
Àrea 1:
Descoberta d'un mateix i dels altres
|
1. Explorar les possibilitats expressives i perceptives del propi cos.
|
1.1. Reconèixer els propis sentiments i vivències a partir de la lectura dels contes.
|
1.2. Potenciar l’estimulació tàctil, visual i sonora
| ||
1.3. Incrementar la capacitat d'atenció i d’observació
| ||
2. Progressar en les relacions socials i hàbits de relació amb els altres.
|
2.1.Promoure la participació i col·laboració de les famílies en les activitats de foment de la lectura.
| |
2.2. Fomentar una relació de plaer amb els llibres a partir de la relació pares-fills
| ||
2.3. Aprendre amb i a traves dels altres, gaudir de la relació i integrar-se en el grup tot establint relacions afectives amb actituds d’empatia i intentant resoldre conflictes de manera pacífica
| ||
Àrea 2:
Descoberta de l'entorn
|
1. Conèixer de forma progressiva les normes i formes de comportament social dels grups als quals pertany.
|
1.1. Sentir que pertany a grups socials diversos , participant-hi activament i utilitzant els hàbits, actituds , rutines i normes pròpies.
|
1.2. Ser capaç d'expressar emocions
| ||
1.3. Adquirir experiències, històries i símbols de la cultura pròpia del país i de la d’altres companys/es, generant actituds de confiança i respecte per les diferències i valorant les relacions socials i afectives que s’hi estableixen
| ||
2. Participar i gaudir de les tradicions i costums de la comunitat.
|
2.1. Afavorir el coneixement de la cultura pròpia a partir dels contes populars
| |
2.2. Identificar la llengua vehicular de l'escola: el català.
| ||
Àrea 3:
Comunicació i llenguatges
|
1. Iniciar-se en l'escolta i comprensió de textos literaris breus (contes, narracions, poemes).
|
1.1. Interpretar, mitjançant l'entonació i el gest de qui parla, les diferents intencions comunicatives.
|
1.2. Diferenciar les parts principals de les secundàries en contes o relats breus exposats oralment.
| ||
1.3. Demostrar la comprensió del significat dels determinants de lloc, persona i temps
| ||
2. Estimular l'expressió oral dels infants.
|
2.1. Expressar-se habitualment de forma ordenada i amb una entonació adequada a les intencions comunicatives.
| |
2.2. Utilitzar en les situacions comunicatives frases ben estructurades respectant els mecanismes de concordança
|
- Pel que fa als continguts que es treballaran seràn de tipus :
- Conceptuals: Els continguts conceptuals designen conjunts de fets, objectes o símbols que tenen certes característiques comunes. Els sistemes conceptuals descrivien relacions entre conceptes.
- Procedimentals: Els continguts procedimentals són el conjunt d'accions ordenades i orientades cap a la consecució d'una finalitat. Comprenen les habilitats o capacitats bàsiques, les estratègies o conjunt d'accions que faciliten la resolució de problemes diversos i les tècniques o activitats sistematitzades relacionades amb aprenentatges concrets.
- Actitudinals : Els continguts actitudinals són el conjunt de valors o principis que presideixen tot comportament, de normes o regles de conducta i d'actituds o tendències a comportaments persistents i consistents davant estímuls i situacions.
- Així doncs els continguts quedaràn organitzats de la següent manera tenint en compte les activitats programades i les àrees del currículum d'educació infantil:
- ACTIVITAT 1. CONSTRUïM EL RACÓ DE LA LECTURA
. Col·laboració entre els infants (actitudinal)
. Identificació dels propis sentiments i foment de l'empatia amb els altres. (conceptual)
Àrea 2: Descoberta de l'entorn
. Educació pel costum: cura del contes. (actitudinal)
. Coneixement dels espais de la classe. (procedimental)
. Implicació en les activitats pròpies de l'aula.(actitudinal)
Àrea 3: Comunicació i llenguatges
. Identificació i organització dels diferents contes ( procedimental)
- ACTIVITAT 2. EL CONTE VIATGER
Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
. Promoció de la participació dels pares en les activitats. (procedimental)
. Desenvolupament de la capacitat d'atenció i observació mitjançant la lectura del conte per part dels familiars. (actitudinal)
Àrea 2:Descoberta de l'entorn
. Gust per participar en activitats compartides amb la família. (conceptual)
Àrea 3: Comunicació i llenguatges
. Comprensió dels elements principals del conte i identificació dels personatges (conceptual)
- ACTIVITAT 3. VISITA A LA BIBILIOTECA
Àrea 1 : Descoberta d'un mateix i dels altres
.Coneixement d'un mateix i dels altres a partir dels diferents contes i llibres (conceptual)
.Exteriorització de sentiments i experiències a partir de la vivència dels contes ( procedimental)
Àrea 2: Descoberta de l'entorn
.Col·laboració entre els serveis del barri i la llar d'infants (actitudinal)
.Aproximació i descoberta dels serveis que ofereix la biblioteca (procedimental).
.Respecte als materials i espais de la biblioteca (actitudinal)
.Participació en les activitats proposades per conèixer l'entorn més pròxim. (actitudinal)
Àrea 3 : Comunicació i llenguatges
. Exploració i accés a varietat de contes i llibres (procedimental)
. Comprensió i adquisició de nou vocabulari a partir de l'audició de contes. (conceptual)
. Comprensió general de l'argument del conte ( conceptual)
. Desenvolupament del llenguatge verbal a partir de l'audició de contes (conceptual)
- ACTIVITAT 4. XERRADA-COL·LOQUI AMB ELS PARES
Al ser una activitat programada pels pares els continguts seran els següents:
.Participació de les famílies a la vida de la llar (actitudinal)
.Col·laboració entre família i escola (actitudinal)
.Potenciació de l'hàbit de lectura a l'entorn familiar (procedimental)
.Expressió dels dubtes o dificultats que poden trobar els pares (actitudinal)
.Desenvolupament del gust per la lectura dels infants a partir de la imitació (procedimental)
.Recomanació d'algunes lectures interessants per als infants (conceptual)
.Presentació de la proposta educativa als pares (conceptual)
- ACTIVITAT 5: L'HORA DEL CONTE
Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
.Representació d'escenes vivenciades o altres imaginades. (procedimental)
.Expressió de sentiments o necessitats a partir de la dramatització (procedimental)
.Col·laboració entre els infants per dur a terme les dramatitzacions (procedimental)
.Participació en les diferents activitats de l'aula (actitudinal)
.Respecte pels companys i també a l'hora de mantenir silenci en l'audició. (actitudinal)
Àrea 2: Descoberta de l'entorn
.Observació i exploració de la realitat a partir de l'audició dels diferents contes (procedimental)
Àrea 3: Comunicació i llenguatges
.Preparació d'actuacions referents als diferents escenes del conte. (procedimental)
.Adquisició del vocabulari específic del conte. (conceptual)
.Elaboració de dibuixos i altres elements plàstics a partir dels contes (procedimental)
.Desenvolupament del llenguatge verbal tant a partir de l'audició com la dramatització (conceptual).
- ACTIVITAT 6: BITS ENCILOPÈDICSÀrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres. Adquisició progressiva de les capacitats d'atenció i memòria (procedimental).Comprensió de les diferents relacions que s'estableixen. (conceptual). Adquisició de l'atenció, la relació de contingut i comunicació (procedimental)Àrea 2: Descoberta de l'entorn. Coneixement del centre d'interès treballat: estació de l'any, espais oberts, família, joguines ... (conceptual)Àrea 3: Comunicació i llenguatges.Adquisició de nou lèxic (conceptual). Estimulació visual, acompanyada d'estímul auditiu, que consisteix en enunciar en veu alta el que representa (procedimental). Estimular les àrees cerebrals de la vista i l'oïda (procedimental)
- ACTIVITAT 7: TRENCACLOSQUES RETALLABLEÀrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres. Millorar l'autonomia d'un mateix (actitudinal). Autonomia a l'hora de realitzar l'activitat (actitudinal)Àrea 2: Descoberta de l'entorn. Aprendre a relacionar-se amb els altres (actitudinal). Conèixer altres espais a traves d'imatges (conceptual)Àrea 3: Comunicació i llenguatges. Adquisició nou lèxic (conceptual). Relacionar lèxic amb la seva imatge corresponent (procedimental)
- ACTIVITAT 8: TALLER-LECTURA PARES-FILLSÀrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres. Col.laboració de les famílies amb els infants en l´activitat proposada ( actitudinal ).. Foment de l´hàbit de la lectura ( procedimental ).. Resolució de conflictes basats en la ficció. ( actitudinal ).. Establir vincles afectius de relació pares-fills ( actitudinal ).Àrea 2: Descoberta de l'entorn. Aprendre a relacionar-se amb les persones que l´envolten ( actitudinal ).. Descoberta de nous espais – racons així com a respectar-los ( procedimental ).. Progressar en el coneixement de la llengua vehicular ( conceptual ).Àrea 3: Comunicació i llenguatges. Reconeixement de les diferents parts d´un conte ( procedimental ).. Comprensió del llenguatge verbal i la seva entonació ( conceptual ).. Realització d'activitats plàstiques a partir dels contes ( conceptual ).
- ACTIVITAT 9: LECTURA A L'AIRE LLIUREÀrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres.Participació dels infants ( procedimental).Fomentar l'hàbit de la lectura ( procedimental).Respectar l'espai i el silenci dels companys ( actitudinal)Àrea 2: Descoberta de l'entorn.Coneixement de l'espai utilitzat, en aquesta activitat, al jardí ( procedimental)Àrea 3: Comunicació i llenguatges.Organització dels diferents contes (procedimental).Accés als diferents llibres ( procedimental)
- ACTIVITAT 10: EL MEU LLIBREÀrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres· Participació en l'activitat ( prodecimental)· Expressió d'escenes del llibre ( conceptual)· Respectar el torn dels companys ( actitudinal)Àrea 2: Descoberta de l'entorn.Implicació de l'activitat dins l'aula ( actitudinal)Àrea 3: Comunicació i llenguatges.Comprensió del conte ( conceptual).Adquisició del vocabulari específic del conte ( conceptual)