OBJECTIUS I CONTINGUTS


  • Els objectius específics que hem programat en el projecte "Somni de Lletres", venen donats pels objectius generals i queden distribuïts a partir de les diferents àrees d'experiència que treballen.

ÀREES DEL CURRÍCULUM
OBJECTIUS GENERALS
OBJECTIUS ESPECÍFICS


Àrea 1:
Descoberta d'un mateix i dels altres
1. Explorar les possibilitats expressives i perceptives del propi cos.
1.1. Reconèixer els propis sentiments i vivències a partir de la lectura dels contes.
1.2. Potenciar l’estimulació tàctil, visual i sonora

1.3. Incrementar la capacitat d'atenció i d’observació

2. Progressar en les relacions socials i hàbits de relació amb els altres.
2.1.Promoure la participació i col·laboració de les famílies en les activitats de foment de la lectura.

2.2. Fomentar una relació de plaer amb els llibres a partir de la relació pares-fills

2.3. Aprendre amb i a traves dels altres, gaudir de la relació i integrar-se en el grup tot establint relacions afectives amb actituds d’empatia i intentant resoldre conflictes de manera pacífica



Àrea 2:
Descoberta de l'entorn
1. Conèixer de forma progressiva les normes i formes de comportament social dels grups als quals pertany.
1.1. Sentir que pertany a grups socials diversos , participant-hi activament i utilitzant els hàbits, actituds , rutines i normes pròpies.

1.2. Ser capaç d'expressar emocions
1.3. Adquirir experiències, històries i símbols de la cultura pròpia del país i de la d’altres companys/es, generant actituds de confiança i respecte per les diferències i valorant les relacions socials i afectives que s’hi estableixen

2. Participar i gaudir de les tradicions i costums de la comunitat.
2.1. Afavorir el coneixement de la cultura pròpia a partir dels contes populars

2.2. Identificar la llengua vehicular de l'escola: el català.








Àrea 3:
Comunicació i llenguatges


1. Iniciar-se en l'escolta i comprensió de textos literaris breus (contes, narracions, poemes).
1.1. Interpretar, mitjançant l'entonació i el gest de qui parla, les diferents intencions comunicatives.
1.2. Diferenciar les parts principals de les secundàries en contes o relats breus exposats oralment.
1.3. Demostrar la comprensió del significat dels determinants de lloc, persona i temps

2. Estimular l'expressió oral dels infants.
2.1. Expressar-se habitualment de forma ordenada i amb una entonació adequada a les intencions comunicatives.
2.2. Utilitzar en les situacions comunicatives frases ben estructurades respectant els mecanismes de concordança
  • Pel que fa als continguts que es treballaran seràn de tipus :

    1. Conceptuals: Els continguts conceptuals designen conjunts de fets, objectes o símbols que tenen certes característiques comunes. Els sistemes conceptuals descrivien relacions entre conceptes.
    2. ProcedimentalsEls continguts procedimentals són el conjunt d'accions ordenades i orientades cap a la consecució d'una finalitat. Comprenen les habilitats o capacitats bàsiques, les estratègies o conjunt d'accions que faciliten la resolució de problemes diversos i les tècniques o activitats sistematitzades relacionades amb aprenentatges concrets.
    3. Actitudinals : Els continguts actitudinals són el conjunt de valors o principis que presideixen tot comportament, de normes o regles de conducta i d'actituds o tendències a comportaments persistents i consistents davant estímuls i situacions.

  • Així doncs els continguts quedaràn organitzats de la següent manera tenint en compte les activitats programades i les àrees del currículum d'educació infantil:
  • ACTIVITAT 1. CONSTRUïM EL RACÓ DE LA LECTURA
Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
. Col·laboració entre els infants (actitudinal)
. Identificació dels propis sentiments i foment de l'empatia amb els altres. (conceptual)
Àrea 2: Descoberta de l'entorn
. Educació pel costum: cura del contes. (actitudinal)
. Coneixement dels espais de la classe. (procedimental)
. Implicació en les activitats pròpies de l'aula.(actitudinal)
Àrea 3: Comunicació i llenguatges
Identificació i organització dels diferents contes ( procedimental)

  • ACTIVITAT 2. EL CONTE VIATGER
Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
. Promoció de la participació dels pares en les activitats. (procedimental)
. Desenvolupament de la capacitat d'atenció i observació mitjançant la lectura del conte per part dels familiars. (actitudinal)
Àrea 2:Descoberta de l'entorn
. Gust per participar en activitats compartides amb la família. (conceptual)
Àrea 3: Comunicació i llenguatges
. Comprensió dels elements principals del conte i identificació dels personatges (conceptual)

  • ACTIVITAT 3. VISITA A LA BIBILIOTECA
Àrea 1 : Descoberta d'un mateix i dels altres
.Coneixement d'un mateix i dels altres a partir dels diferents contes i llibres (conceptual)
.Exteriorització de sentiments i experiències a partir de la vivència dels contes ( procedimental)
Àrea 2: Descoberta de l'entorn
.Col·laboració entre els serveis del barri i la llar d'infants (actitudinal)
.Aproximació i descoberta dels serveis que ofereix la biblioteca (procedimental).
.Respecte als materials i espais de la biblioteca (actitudinal)
.Participació en les activitats proposades per conèixer l'entorn més pròxim. (actitudinal)
Àrea 3 : Comunicació i llenguatges
. Exploració i accés a varietat de contes i llibres (procedimental)
. Comprensió i adquisició de nou vocabulari a partir de l'audició de contes. (conceptual)
. Comprensió general de l'argument del conte ( conceptual)
. Desenvolupament del llenguatge verbal a partir de l'audició de contes (conceptual)

  • ACTIVITAT 4. XERRADA-COL·LOQUI AMB ELS PARES
Al ser una activitat programada pels pares els continguts seran els següents:
.Participació de les famílies a la vida de la llar (actitudinal)
.Col·laboració entre família i escola (actitudinal)
.Potenciació de l'hàbit de lectura a l'entorn familiar (procedimental)
.Expressió dels dubtes o dificultats que poden trobar els pares (actitudinal)
.Desenvolupament del gust per la lectura dels infants a partir de la imitació (procedimental)
.Recomanació d'algunes lectures interessants per als infants (conceptual)
.Presentació de la proposta educativa als pares (conceptual)

  • ACTIVITAT 5: L'HORA DEL CONTE
Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
.Representació d'escenes vivenciades o altres imaginades. (procedimental)
.Expressió de sentiments o necessitats a partir de la dramatització (procedimental)
.Col·laboració entre els infants per dur a terme les dramatitzacions (procedimental)
.Participació en les diferents activitats de l'aula (actitudinal)
.Respecte pels companys i també a l'hora de mantenir silenci en l'audició. (actitudinal)
Àrea 2: Descoberta de l'entorn
.Observació i exploració de la realitat a partir de l'audició dels diferents contes (procedimental)
Àrea 3: Comunicació i llenguatges
.Preparació d'actuacions referents als diferents escenes del conte. (procedimental)
.Adquisició del vocabulari específic del conte. (conceptual)
.Elaboració de dibuixos i altres elements plàstics a partir dels contes (procedimental)
.Desenvolupament del llenguatge verbal tant a partir de l'audició com la dramatització (conceptual).

  • ACTIVITAT 6: BITS ENCILOPÈDICS
    Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
    . Adquisició progressiva de les capacitats d'atenció i memòria (procedimental)
    .Comprensió de les diferents relacions que s'estableixen. (conceptual)
    . Adquisició de l'atenció, la relació de contingut i comunicació (procedimental)
    Àrea 2: Descoberta de l'entorn
    . Coneixement del centre d'interès treballat: estació de l'any, espais oberts, família, joguines ... (conceptual)
    Àrea 3: Comunicació i llenguatges
    .Adquisició de nou lèxic (conceptual)
    . Estimulació visual, acompanyada d'estímul auditiu, que consisteix en enunciar en veu alta el que representa (procedimental)
    . Estimular les àrees cerebrals de la vista i l'oïda (procedimental)
  • ACTIVITAT 7: TRENCACLOSQUES RETALLABLE
    Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
    Millorar l'autonomia d'un mateix (actitudinal)
    . Autonomia a l'hora de realitzar l'activitat (actitudinal)
    Àrea 2: Descoberta de l'entorn
    Aprendre a relacionar-se amb els altres (actitudinal)
    . Conèixer altres espais a traves d'imatges (conceptual)
    Àrea 3: Comunicació i llenguatges
    . Adquisició nou lèxic (conceptual)
    . Relacionar lèxic amb la seva imatge corresponent (procedimental)
  • ACTIVITAT 8: TALLER-LECTURA PARES-FILLS
    Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
    Col.laboració de les famílies amb els infants en l´activitat proposada ( actitudinal ).
    . Foment de l´hàbit de la lectura ( procedimental ).
    . Resolució de conflictes basats en la ficció. ( actitudinal ).
    . Establir vincles afectius de relació pares-fills ( actitudinal ).
    Àrea 2: Descoberta de l'entorn
    . Aprendre a relacionar-se amb les persones que l´envolten ( actitudinal ).
    . Descoberta de nous espais – racons així com a respectar-los ( procedimental ).
    . Progressar en el coneixement de la llengua vehicular ( conceptual ).
    Àrea 3: Comunicació i llenguatges
    . Reconeixement de les diferents parts d´un conte ( procedimental ).
    . Comprensió del llenguatge verbal i la seva entonació ( conceptual ).
    . Realització d'activitats plàstiques a partir dels contes ( conceptual ).
  • ACTIVITAT 9: LECTURA A L'AIRE LLIURE
    Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
    .Participació dels infants ( procedimental)
    .Fomentar l'hàbit de la lectura ( procedimental)
    .Respectar l'espai i el silenci dels companys ( actitudinal)
    Àrea 2: Descoberta de l'entorn
    .Coneixement de l'espai utilitzat, en aquesta activitat, al jardí ( procedimental)
    Àrea 3: Comunicació i llenguatges
    .Organització dels diferents contes (procedimental)
    .Accés als diferents llibres ( procedimental)

  • ACTIVITAT 10: EL MEU LLIBRE
    Àrea 1: Descoberta d'un mateix i dels altres
    · Participació en l'activitat ( prodecimental)
    · Expressió d'escenes del llibre ( conceptual)
    · Respectar el torn dels companys ( actitudinal)
    Àrea 2: Descoberta de l'entorn
    .Implicació de l'activitat dins l'aula ( actitudinal)
    Àrea 3: Comunicació i llenguatges
    .Comprensió del conte ( conceptual)
    .Adquisició del vocabulari específic del conte ( conceptual)